ΤΟ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ ΤΩΝ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ 

ΤΟ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ ΤΩΝ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ.

 

Μιλήσαμε και με τους τρεις τουριστικές πράκτορες που ασχολούνται στον Νομό μας με την Κρουαζιέρα. Κοινή τους εκτίμηση είναι ότι υπάρχει μέλλον, αλλά χρειάζεται να βελτιωθεί η παρούσα κατάσταση στον χώρο υποδοχής. Νομίζουμε ότι είναι γεγονός πως ο τουρισμός των Κρουαζιερόπλοιων συγκαταλέγεται ανάμεσα σε εκείνες τις αξιόπιστες εναλλακτικές τουριστικές προτάσεις που μπορούν να μετριάσουν τις επιπτώσεις στην τοπική οικονομία από τους κλυδωνισμούς του κρατούντος μοντέλου. Στην παρούσα αναφορά υπάρχει, επίσης, ενημέρωση και για το σημαντικό λιμενικό έργο που εκτελείται αυτή την περίοδο στο Αργοστόλι.

 

Η «Φ»

 

 

Η Κρουαζιέρα είναι μια τουριστική υπηρεσία που «ωριμάζει».Οι διοργανωτές αναζητούν νέους σταθμούς και διαδρομές, προσπαθούν να δημιουργήσουν «νέα προϊόντα», νέες επταήμερες εμπειρίες !Το «πέρασμα από το Ιόνιο», είτε αφορά την άνοδο στις Δαλματικές ακτές και την Βενετία( με σημείο εκκίνησης την Κρήτη), είτε αφορά το Αιγαίο ή την Τουρκία ( με αφετηρία την Αδριατική),είναι λογικό να υποθέσουμε ότι θα περιλαμβάνει όλο και περισσότερο μια ολιγόωρη στάση στην Κεφαλονιά η οποία αποτελεί μια νέα ταξιδιωτική εμπειρία. Κατά συνέπεια, όσο περισσότερο ευχαριστημένοι μένουν οι επισκέπτες μας από την εδώ παραμονή τους και όσο η γενική φήμη του νησιού αυξάνει, τόσο περισσότερα Κρουαζιερόπλοια θα μας επισκέπτονται!

 

Τα κρουαζιερόπλοια άρχισαν να επισκέπτονται το νησί μας, δειλά-δειλά, από το 1997-98.  Το 2005 ήταν μια κακή χρονιά, ήταν, όμως, απλώς, μια παρένθεση μια και το 2006 και το 2007 ήταν δυο εξίσου καλές χρονιές. Με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία, το 2008 θα είναι καλύτερο(μάλλον αισθητά) σε σχέση με το 2007! Η περίοδος επίσκεψης είναι από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο. Οι Εταιρείες που μας προτιμούν είναι η Ocean, η PNO,Lois,…

 

Η Κρουαζιέρα «ωριμάζει»!Αυτό φαίνεται και από το ότι οι χρήστες της, είναι όλο και λιγότερο άτομα υψηλής εισοδηματικής τάξης και μεγάλης ηλικίας! Και ο μέσος ηλικιακός όρος και το μέσο εισόδημα έχουν σημαντικά μειωθεί! Πάει καιρός που η Κρουαζιέρα δεν είναι ο τρόπος διακοπών των ανώτερων τάξεων οι οποίες έχουν στραφεί στα κότερα και τις θαλαμηγούς! Στην Κεφαλονιά μας έρχονται με τα Κρουαζιερόπλοια Άγγλοι -Οι ηλικιωμένοι Άγγλοι κυριαρχούν μας ανάφερε ο κ. Ζαμπέλης- αλλά υπήρχαν/ υπάρχουν και Ιταλοί, Γάλλοι ,Γερμανοί και Ισπανόφωνοι! Τα Κρουαζιερόπλοια προσεγγίζουν Αργοστόλι-«πάνε πρωτεύουσα»!Πού και πού βλέπεις κάποια στα ανοικτά του Φισκάρδου, της Σάμης ή της πόλης της Ιθάκης. Στο Αργοστόλι πλαγιοδετούν μόνο τα μικρότερα, όσα έχουν «βύθισμα» κάτω από 5,8  μέτρα. Τα περισσότερα μένουν «στα ανοιχτά»!Πριν ένα καράβι προσεγγίσει το Αργοστόλι η Εταιρεία που διοργανώνει την Κρουαζιέρα έχει έρθει σε επαφή με έναν(ή και με δύο!) από τους τρεις πράκτορες που δραστηριοποιούνται στο αντικείμενο. Οι πράκτορες αναλαμβάνουν  είτε να τακτοποιήσουν τα σχετικά με τον ελλιμενισμό ( λιμενικοί πράκτορες) ή τα της εκδρομής( τουριστικοί) ή και τα δυο!

 

Με τα «χαρτιά» και το τελωνείο δεν υπάρχουν προβλήματα., ούτε με την φύλαξη του λιμανιού, αλλά η αισθητική του χώρου, η έλλειψη ενός  σύγχρονου χώρου υποδοχής είναι κάτι παραπάνω από αισθητή…Παρά τις προσπάθειες που καταβάλλει το Λιμενικό Ταμείο υπάρχουν προβλήματα καθαριότητας, χώρων υγιεινής,

 

Όλοι οι Αργοστολιώτες ακούγοντας την λέξη κρουαζιερόπλοια έχουν στο μυαλό τους την εικόνα ανθρώπων που επιβιβάζονται-αποβιβάζονται «κατά κύματα», με τις λάντζες! Δεν είναι λίγες οι φορές που η αποβίβαση των τουριστών είναι περιπέτεια,…extreme σπορ! Η πρώτη εικόνα, έπειτα, των επισκεπτών μας, καθώς αποβιβάζονται, είναι κακή. Αν, μάλιστα, είναι «τυχεροί», θα τους υποδεχτούν «σύννεφα σκόνης» καθώς ο «γερανός», εκεί δίπλα, φορτώνει-ξεφορτώνει! Μπορεί να συνυπάρχουν αυτές οι «εμπορικές δραστηριότητες» με τα πολυτελή γιοτ και την κρουαζιέρα; Η απάντηση είναι αυτονόητη. Αν επιθυμούμε το λιμάνι του Αργοστολιού να αποκτήσει τουριστικό χαρακτήρα, θα πρέπει να δημιουργηθεί το εμπορικό λιμάνι «απέναντι» μας λέει ο κ. Έρτσος-αν και τα κρουαζιερόπλοια, μετά την δημιουργία του «μπαστουνιού»,θα αποβιβάζουν τον κόσμο τους σε ικανή απόσταση από τις «ενοχλητικές εμπορικές δραστηριότητες»!Μέχρι, πάντως, να λειτουργήσει το «μπαστούνι», καλό θα ήταν να βελτιωθεί η κατάσταση στο τωρινό σημείο επιβίβασης -αποβίβασης και να γίνουν κάποιες συνεννοήσεις με την Ιόνιαν Καλκ ώστε να ελαχιστοποιηθούν, όσο αυτό είναι δυνατόν,οι αρνητικές επιδράσεις από τις δραστηριότητες στο λιμάνι που σχετίζονται με την Εταιρεία.

 

Τα κρουαζιερόπλοια μένουν κατά κανόνα στον τόπο μας κάτι λιγότερο από ένα εικοσιτετράωρο, αλλά υπάρχουν και αρκετά που μένουν λιγότερες ώρες-και ορισμένα, φέτος, θα διανυκτερεύουν Η μεγάλη μάζα των τουριστών αποβιβάζεται. Στο καράβι δεν απομένει πάνω από το 15-20% των επισκεπτών. Ένα παρόμοιο ποσοστό μένει στο Αργοστόλι, οι μισοί από τους επιβάτες(το 50%) συμμετέχουν σε οργανωμένη εκδρομή και περίπου το 20% προτιμά εκδρομές με ενοικιαζόμενα μεταφορικά μέσα και ταξί. Οι εκδρομές πραγματοποιούνται σε ολόκληρη την Κεφαλονιά-με εξαίρεση το νότιο τμήμα της και τα καταστήματα τουριστικών ειδών, τα αναψυκτήρια, τα εστιατόρια(λιγότερο),το πρατήριο του Συνεταιρισμού της ρομπόλας, τα σπήλαια της Σάμης και ο …Άγιος Γεράσιμος είναι οι πλέον ευνοημένοι από τις επισκέψεις!

 

Είμαστε βέβαιοι ότι οι παρατηρητικοί αναγνώστες διαβάζοντας τα ποσοστά των ανθρώπων που, παρά την «ταλαιπωρία» της βάρκας, αποβιβάζονται, θα έχουν διερωτηθεί αν το «μπαστούνι» για τα Κρουαζιερόπλοια που δημιουργείται στον χώρο του Μέτελα( Μαίτλαντ) «αξίζει τα λεφτά του»!  

 

«Το ‘μπαστούνι’ για τα Κρουαζιερόπλοια είναι, βεβαίως, ένα θετικό στοιχείο που προσθέτει στην όλη εικόνα μας αλλά η ύπαρξή του-ή η μη ύπαρξή του-δεν ενθαρρύνει-ούτε αποθαρρύνει, κατ ουσίαν, τα Κρουαζιερόπλοια να μας επισκεφθούν! Είναι πιθανό να έχει το ‘μπαστούνι’ δημιουργηθεί, και πολλά καράβια να  αποβιβάζουν τον κόσμο τους με λάντζες προκειμένου οι διοργανωτές να  δώσουν στους πελάτες τους την ευκαιρία να ατενίσουν το Αργοστόλι από την θάλασσα!… Και, πιστέψτε με, είναι μια θαυμάσια θέα!» υποστηρίζει ο κ Βασιλάτος.

 

Η δική μας εκτίμηση είναι ότι η προβλήτα για τα κρουαζιερόπλοια δεν είναι, απλώς, ένα θετικό στοιχείο στην όλη εικόνα μας! Προβλέπεται η δημιουργία ενός σύγχρονου χώρου υποδοχής και η ύπαρξή του θα επιτρέψει :

 

α)Και σε αυτούς που δεν αποβιβάζονται να αποβιβασθούν και…

 

β)…την προσθήκη στους αποβιβαζόμενους του πληρώματος.( Θυμίζουμε ότι στους 2000 επιβάτες αντιστοιχούν 800 άτομα πλήρωμα! Όσο το καράβι παραμένει στα «ανοιχτά», το πλήρωμα δεν αποβιβάζεται).

 

Η εκτίμηση του κ. Ζαμπέλη είναι ότι από την στιγμή που θα δημιουργηθεί η προβλήτα κρουαζιερόπλοιων, τα πλοία δεν θα μένουν στα «ανοικτά»,διότι δεν θα τους συμφέρει από οικονομικής απόψεως παρότι το ρυμουλκό μας, τιμολογεί ακριβά τις υπηρεσίες του!( Δεν είναι υποχρεωτική η καταβολή χρημάτων υπέρ του ρυμουλκού μόνο στην περίπτωση που το πλοίο μένει στα «ανοιχτά»).

 

Και οι τρεις τουριστικοί πράκτορες με τους οποίους μιλήσαμε ήταν αισιόδοξοι για το μέλλον της κρουαζιέρας στον τόπο μας.

 

Το γιώτινγκ με ιδιόκτητο σκάφος-είναι κατά τον κ.Έρτσο-μια τουριστική δραστηριότητα που μπορεί να επιφέρει στον Νομό μας πολύ σημαντικά έσοδα, και πρέπει να το προσέξουμε ιδιαίτερα, δημιουργώντας τις απαραίτητες υποδομές!

 

Αυτό είναι, όμως, μια άλλη ιστορία…

 

 

Η ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ «ΥΠΟΔΟΧΗΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ» ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙΟΥ

 

 

Το «μπαστούνι» για τα κρουαζιερόπλοια περιλαμβάνει τρία μέρη:

 

α)Το πρώτο μέρος είναι ο χώρος προσάραξης κρουαζιερόπλοιων( με μήκος μέχρι 260 μ.) Αποτελείται από τρεις νησίδες. Η μεγάλη, κεντρική, νησίδα έχει μήκος 66,80 μέτρα και πλάτος 14, ενώ οι δυο άλλες, στα άκρα έχουν μήκος 16,8 μ και 14 μ. πλάτος .Συνδέονται με την κεντρική με δυο μεταλλικές πεζογέφυρες μήκους 30 μ.

 

β) Ο  διάδρομος έχει μήκος 171,5 μ. και πλάτος 8 μ. Στηρίζεται σε 132 πάσσαλους, έχει φωτισμό και στις δυο πλευρές του( αλλά και στις νησίδες) και18 «πυργίσκους».Υπάρχει πρόβλεψη για δίκτυα ύδρευσης και πυρόσβεσης, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα πρόσδεσης μικρών τουριστικών σκαφών και στις δυο πλευρές του διαδρόμου

 

γ)Ο χώρος υποδοχής επισκεπτών θα περιλαμβάνει κτίριο 80 τ.μ., σύγχρονες τουαλέτες κ.λ.π.

 

Το συνολικό τίμημα για το έργο είναι 4.800.000 Ευρώ(Με προϋπολογισμό 7 εκατ. και έκπτωση 29%)

 

 Ο εργολάβος έχει την συμβατική υποχρέωση να παραδώσει το έργο μέχρι 31/12/08.Το γεγονός, όμως, ότι βρήκε δυσκολίες με τον πυθμένα, προκάλεσε εκτροπή από το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, της τάξεως των 4-5μηνών.Αυτή την στιγμή ( 25/1/08), ο εργολάβος έχει επιταχύνει τους ρυθμούς εκτέλεσης, έχουν ήδη τοποθετηθεί 12 πάσσαλοι, και αν δεν προκύψουν νέα προβλήματα δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο το έργο να είναι έτοιμο στο τέλος του χρόνου. Η εκτίμηση του ΑντιΝομάρχη κ. Σ. Μοσχόπουλου-ο οποίος μας ενημέρωσε για τα τεκταινόμενα- είναι ότι την Άνοιξη θα μπορούμε να μιλήσουμε με μεγαλύτερη βεβαιότητα για την πορεία του όλου έργου