Το ΕΒΕΚΙ αισθάνεται την υποχρέωση να εκφράσει την άποψή του για την ακρίβεια που απασχολεί έντονα το τελευταίο χρονικό διάστημα την ελληνική κοινωνία στο σύνολό της.
Από την αρχή του έτους, περίπου 200 Εταιρείες έχουν προχωρήσει σε ανατιμήσεις ειδών που φτάνουν από 10-20%
Υπάρχει, ασφαλώς ,Διεθνής κρίση, την οποία, όμως, η Ελλάδα βιώνει πιο επώδυνα απ’ όσο θα έπρεπε!
Οι λόγοι γι αυτή την «ιδιαιτερότητα»θα πρέπει να αναζητηθούν στα εξής :
1)Δεν υπάρχει στην χώρα κουλτούρα ανταγωνισμού. Οι επιχειρήσεις τιμολογούν ακολουθώντας τους ανταγωνιστές τους. Αυτή η τάση-εφόσον επικρατεί-περιορίζει τον ανταγωνισμό όσον αφορά το επίπεδο των τιμών.
2)Οι κυβερνήσεις προσπάθησαν-τα πολλά τελευταία χρόνια-να εξασφαλίσουν την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας βασιζόμενες στον «προστατευτισμό» και όχι στον ανταγωνισμό.
3)Έχουν δημιουργηθεί ολιγοπωλιακές καταστάσεις οι οποίες επιβαρύνουν τη λειτουργία της αγοράς. Ενδεικτικό παράδειγμα: το 3,6%, από τους συνολικά 1.373 προμηθευτές που έχει αλυσίδα σούπερ μάρκετ, συμβάλλει στη διαμόρφωση του 55% του τζίρου της!…. Δύο, το πολύ τρεις εταιρείες θα συναντήσει κανείς να κυριαρχούν στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων, καθιστώντας αρκετά δύσκολη την είσοδο νέων παικτών για μεγαλύτερη ποικιλία τιμών στα ράφια ( Καθημερινή: 18/5/08)
4)Ορισμένες πολυεθνικές βλέπουν την Ελλάδα ως «Ελντοράντο»!Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων Σούπερ Mάρκετ κ.Aλεξάκης, επισημαίνει με κάθε ευκαιρία πως οι τιμές που ορισμένες πολυεθνικές πουλάνε τα προϊόντα τους στην χώρα μας είναι από 10% μέχρι 200% μεγαλύτερες σε σχέση με άλλες χώρες!
5) Η απελευθέρωση μόνο 13 Κλάδων στον τομέα των υπηρεσιών θα αυξήσει το ΑΕΠ περίπου 1,5%& μακροπρόθεσμα θα μειώσει το κόστος των υπηρεσιών μέχρι 10,5%.Η «κλειστότητα» κοστίζει στην Ελλάδα κάθε χρόνο 4 δις. Ευρώ (άλλο τόσο κοστίζει και η γραφειοκρατία).,πράγμα που σημαίνει 1000 Ευρώ τον χρόνο για κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Έχει αναφερθεί ότι μόνο η «απελευθέρωση» στον τομέα των μεταφορών θα αποδώσει 1 δις. Ευρώ τον χρόνο!
Οι λίγες επιχειρήσεις που προμηθεύουν την Αγορά, έχουν την δυνατότητα να επιβάλλουν τις τιμές που επιθυμούν, κάνοντας τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τους τελικούς καταναλωτές να «επωμίζονται» τα βάρη, με αποτέλεσμα οι μεν πρώτοι βλέπουν τον τζίρο τους να συρρικνώνεται, οι δε καταναλωτές ,μη έχοντας διαθέσιμο εισόδημα, περιορίζουν τις αγορές τους στα απαραίτητα και αναζητούν καλύτερες τιμές.(Θυμίζουμε ότι ο προνομιακός χώρος των μικρομεσαίων είναι αυτός της ποιότητας).
Εύκολη λύση στο πρόβλημα δεν υπάρχει! Οι «αμαρτίες», άλλωστε, τόσων χρόνων δεν μπορούν να εξαλειφθούν σε μια στιγμή!
Νομίζουμε, όμως, ότι η κατάσταση θα βελτιώνεται από τη στιγμή που η Πολιτεία, αναλαμβάνοντας τις ευθύνες της, θα «προχωρήσει» στις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις, στην κατεύθυνση να «ανοίξουν» οι Αγορές και να ενισχυθεί ο ρόλος της Ανεξάρτητης Αρχής(Επιτροπή Ανταγωνισμού).Σημαντικό ρόλο, επίσης, θα «παίξει» η ύπαρξη στην χώρα ενός μαζικού και δυναμικού καταναλωτικού κινήματος.