ΤΑ ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ: ΧΘΕΣ,ΣΗΜΕΡΑ,ΑΥΡΙΟ… 

ΤΑ ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ: ΧΘΕΣ, ΣΗΜΕΡΑ, ΑΥΡΙΟ.

 

 

Όταν η κρίση έρχεται και οι τουρίστες φεύγουν για «φθηνότερες αγκαλιές», δεν αρκεί να μην αυξήσεις τις τιμές σου! Θα προσπαθήσεις να βελτιώσεις τις υπηρεσίες σου, ξεκινώντας από εκείνες που είναι ευκολότερο να βελτιωθούν, αμεσότερα και με λίγα χρήματα! Από την άλλη-και στο βαθμό που κάνεις κι εσύ από την πλευρά σου ό,τι μπορείς-αξιώνεις από την Πολιτεία να πράξει «ομοίως», «εμπλουτίζοντας» το τουριστικό προϊόν με νέες υπηρεσίες που ενισχύουν την δική σου προσπάθεια, κάνοντας ελκυστικότερη και ανετότερη την εδώ παραμονή των επισκεπτών μας.

 

Η Κεντρική και η Τοπική Εξουσία οφείλουν, λοιπόν, να ανάγουν σε καθημερινό τους μέλημα το ερώτημα: «Τι πρέπει να κάνουμε, κατά προτεραιότητα, για να βοηθήσουμε τις τουριστικές επιχειρήσεις; Προηγούνται, ασφαλώς, τα έργα που έχοντας μικρό σχετικά κόστος, δημιουργούν σημαντική ωφέλεια.».

 

Οι θεματικές διαδρομές και τα περιπατητικά μονοπάτια, αποτελούν, κατά την άποψή μας, δυο πολύ καλές περιπτώσεις, για να «επενδύσει» το Δημόσιο. Πολλοί από τους τωρινούς επισκέπτες μας θα έβρισκαν ότι είναι ενδιαφέρον να αφιερώσουν λίγο από τον χρόνο των διακοπών τους σε έναν «υγιεινό περίπατο», σε μια ενδιαφέρουσα διαδρομή. Είναι, βέβαιο, επίσης, ότι αν μας ενδιαφέρει να αποκτήσει ο τόπος μας «οικοτουριστική φήμη», θα πρέπει το συντομότερο  δυνατόν να δημιουργήσουμε( εκτός των άλλων) ένα πυκνό δίκτυο περιπατητικών μονοπατιών, που θα μας επιτρέψει να προβάλλουμε τα νησιά μας ως έναν αξιόλογο προορισμό για τους (ανώτερους κοινωνικά και εισοδηματικά) οικο-τουρίστες!

 

Στο παρόν τεύχος ασχοληθήκαμεμόνο με τα περιπατητικά μονοπάτια και…

 

…ακόμη μια φορά διαπιστώσαμε, βεβαίως, ότι αυτό που οφείλαμε να το είχαμε κάνει χθές, δεν μπορούμε να το πραγματοποιήσουμε σήμερα και θα πρέπει να βάλουμε «τα δυνατά μας» για να το δούμε να πραγματώνεται αύριο.(Ο κανόνας έχει, φυσικά, πάντοτε τις εξαιρέσεις του.)

 

Το κόστος για την «δημιουργία» ενός μονοπατιού είναι πράγματι σχετικά μικρό ( από 18-60.000 Ευρώ) και η ωφέλεια που προκύπτει από την ύπαρξή του είναι ευδιάκριτη.

 

 

1 ΤΑ ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ:ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ

 

Τα πρώτα περιπατητικά μονοπάτια δημιουργήθηκαν στον Αίνο με χρηματοδότηση από το Β΄Κ.Π.Σ.. Σήμερα τα μονοπάτια αυτά δεν είναι λειτουργικά.

 

Στην συνέχεια έλαβε την «σκυτάλη» η Αναπτυξιακή, μέσω της οποίας-και στα πλαίσια του Leader II -δημιουργήθηκαν τρία μονοπάτια(σε Σάμη-Πάστρα -Πόρο)

 

1.Το μονοπάτι της Σάμης( Πεζοπορική διαδρομή Σάμης-Ακροπόλεων-Αντισάμου) ξεκινάει από την πλατεία με τον πλάτανο και έχει τρία σκέλη:Το Α΄ σκέλος καταλήγει στους Άγιους Φανέντες και την ελληνιστική ακρόπολη της αρχαίας Σάμης, το Β΄σκέλος είναι η επίσκεψη στην ακρόπολη των κλασσικών και ελληνιστικών χρόνων και το Γ΄σκέλος είναι η κάθοδος στην παραλία της Αντισάμου.

 

Το μονοπάτι -αν ο περιπατητής έχει ανά χείρας το σχετικό φυλλάδιο» και τουλάχιστον όσον αφορά τα δυο πρώτα σκέλη της διαδρομής- εξακολουθεί να είναι προσπελάσιμο, με την προϋπόθεση ότι ο πεζοπόρος θα προσέξει ορισμένα σημάδια που θα τον βοηθήσουν να βρει τον δρόμο του.Ούτε λόγος για οργανωμένες θέσεις θέας και αναψυχής, για πληροφοριακές πινακίδες και τα τοιαύτα!

 

2.Η πεζοπορική διαδρομή Πάστρα-Κατελειός, μια διαδρομή που ακολουθούσε τον δρόμο του νερού, δεν υπάρχει πια! Καταστράφηκε , σχεδόν ολοσχερώς, από την πυρκαγιά!

 

3.Η διαδρομή Πόρου ξεκινά από τον δρόμο προς Ασπρογέρακα( από την πινακίδα που ορίζει το τέλος του οικισμού του Πόρου), περνά από τα τείχη της αρχαίας ακρόπολης, τον ποταμό Βόχινα και,φυσικά, τον Μυκηναϊκό τάφο. «Κάθε χρόνο»μας είπε ο Δήμαρχος Ελειού-Πρόννων «καθαρίζουμε το μονοπάτι και τοποθετούμε νέες πινακίδες»!

 

Δημιουργία, όμως, πεζοπορικών διαδρομών  είχαμε και πιο πρόσφατα, στα πλαίσια του Leader +. Χρηματοδοτήθηκε, μέσω της Αναπτυξιακής, η δημιουργία τριών μονοπατιών, εκ των οποίων τα δυο στην Πύλαρο και το ένα στην Λειβαθώ. Η πεζοπορική της Λειβαθούς( Λουρδάς-Σίσυα) , εδώ και αρκετά χρόνια έχει εγκαταλειφθεί. Οι δυο, όμως, διαδρομές της Πυλάρου βρίσκονται σε καλή κατάσταση-μας διαβεβαιώνει ο Δήμαρχος της περιοχής. Πρόκειται για:

 

Ι) Την διαδρομή Αγία Ευφημία-Μύρτος. Περιλαμβάνει μια πρωτεύουσα και μια δευτερεύουσα διαδρομή. Η πρωτεύουσα ξεκινά από την Κεντρική πλατεία Αγ. Ευφημίας και καταλήγει στον Μύρτο. Αν θέλουμε ,μπορούμε, στον κόμβο του Ξεροπόταμου να ακολουθήσουμε την δευτερεύουσα διαδρομή, πηγαίνοντας είτε σα Μακριώτικα, είτε στην Κρήνη( απ όπου επιστρέφουμε στην  πρωτεύουσα διαδρομή).

 

2)Την πεζοπορική «Δρακοπουλάτα -Μονή Παναγίας Θεμάτων -Αγία Δυνατή-Μακριώτικα. Η διαδρομή ξεκινά από την μικρή κεντρική πλατεία Δρακοπουλάτων, περνά από τα Θέματα και την Αγία Δυνατή και καταλήγει στα Μακριώτικα.

 

 

2.ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ;

 

 

Α.Καταρτίστηκε μελέτη για λογαριασμό του ΥΠΕΧΩΔΕ -η οποία βρίσκετε στα Γραφεία της Δν/σης Τεχνικών Υπηρεσιών της Ν.Α.- για την δημιουργία ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΩΝ & ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΩΝ ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ σε Αίνο -Ρούδι. Η μελέτη αφορά ένα από τα εννιά(9) υποέργα του έργου για την ανάδειξη του Αίνου και η προβλεπόμενη χρηματοδότηση( από το ΥΠΕΧΩΔΕ/ΕΠΕΡ) ανέρχεται στο ποσόν των 500.000 Ευρώ. Μόλις υπογραφεί προγραμματική σύμβαση ανάμεσα στο ΥΠΕΧΩΔΕ και την Ν.Α., η μελέτη( μαζί με την σύμβαση) θα «ταξιδέψει» στην Περιφέρεια(Επιθεώρηση Δασών) και ,ακολούθως, μετά την έγκρισή της από την Περιφέρεια, η Δν/ση Τεχνικών Υπηρεσιών θα δημοπρατήσει το έργο( Τα τεύχη δημοπράτησης είναι έτοιμα).Προβλέπεται να γίνουν επτά( 7) Περιπατητικά Μονοπάτια( Τα δυο από αυτά είναι τα παλαιότερα που είχαν γίνει και που προβλέπεται να αναδημιουργηθούν) και τρεις(3) ποδηλατικές διαδρομές.( ΠΙΝΑΚΑΣ 1)

 

Όσον αφορά τα Μονοπάτια, η πρόβλεψη, φυσικά, είναι, να έχουν όλα τα αναγκαία  ( θέσεις θέας, αναψυχής, σήμανση κ.λ.π.) και τη διαχείρισή τους θα αναλάβει, μόλις κατασκευασθούν, ο Φορέας Διαχείρισης του Αίνου.

 

 

ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ

 

ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ

 

1.Αίνος-Ρούδι                               5,5 χλμ

 

1.Γύρος Αίνου                       30    χλμ

 

2.Πάρκο Κεραιών                         6    χλμ

 

2. Γύρος Ρουδίου                  44,6 χλμ

 

3.Κρουκουμπιά-Μέγας Σωρός   8,5 χλμ

 

3.Ξενόπουλο                          25,8 χλμ

 

4.Διγαλέτο-Κορυφή                     6,5 χλμ

 

 

5.Επάνω Εζά-Μελίσσι                 2,5 χλμ

 

 

6.Βλαχάτα-«Κτίριο Μεταξά»       6,5 χλμ 

 

 

7.Βαλσαμάτα-Δ.Πορτόνι             4,6 χλμ

 

 

                                                                                                             ΠΙΝΑΚΑΣ 1

 

 

 

 

2. Το 2007, ο Ε.Ο.Τ., αποφάσισε να χρηματοδοτήσει σε Κεφαλονιά και Ιθάκη ένα «πλέγμα» περιπατητικών μονοπατιών. Οι μελέτες έχουν πλέον υλοποιηθεί, έχουν εγκριθεί από τα Δημοτικά Συμβούλια των περιοχών που θα δημιουργηθούν τα μονοπάτια,είναι «ώριμες», αλλά υπάρχει μια καθυστέρηση στην πρόοδο του έργου που οφείλεται στις δυσκολίες εκκίνησης του Δ΄Κ.Π.Σ., στις ενστάσεις της Δν/σης Δασών και τις αξιώσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας. Το έργο ,στην Κεφαλονιά, αφορά τις περιοχές που περιλαμβάνονται στα όρια των Δήμων Αργοστολίου, Παλικής, Ερίσου και Λειβαθούς.( Ο Αίνος,φυσικά,είναι «εκτός»)Τα χρήματα που θα διατεθούν είναι 800.000 Ευρώ για την Κεφαλονιά και 700.000 για την Ιθάκη. Είναι πιθανό, τη στιγμή που εσείς διαβάζετε αυτές τις γραμμές, η κ.Μαρκάτου, η οποία προωθεί το έργο για λογαριασμό του Ε.Ο.Τ., να έχει παρουσιάσει στην αίθουσα συνεδριάσεων του Νομαρχιακού Συμβουλίου τις μελέτες , με παρόντες τους εκπρόσωπους της Δν/σης Δασών και της Αρχαιολογικής, προσπαθώντας να καμφθούν οι αντιρρήσεις των παραπάνω υπηρεσιών, να ενταχθεί το έργο στο συνολικό «πακέτο» έργων του Ε.Ο.Τ, να δημιουργηθούν τα τεχνικά Δελτία και να γίνει, τέλος, η δημοπράτηση και η εκτέλεση του έργου , με επίβλεψη του Οργανισμού. Είναι προφανές, πως δεν θα πρέπει πλέον να έχουμε υπερβολικές καθυστερήσεις, διότι το έργο κινδυνεύει με απένταξη. Η κ. Μαρκάτου μας διαβεβαίωσε ότι τα μονοπάτια που προτείνονται α) Δεν είναι νέες χαράξεις, αλλά διανοίξεις προϋπαρχόντων β)Βρίσκονται σε μη δασικές περιοχές γ) Αναδεικνύουν πολιτιστικά στοιχεία δ) Δεν συνιστούν παρεμβάσεις στο περιβάλλον.

 

 

3.ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

 

 Η Κεφαλονιά, «εν έτει 2009» πορεύεται με τρία μονοπάτια(άντε τέσσερα) και η Ιθάκη με κανένα! Δεν είναι να το παινευτούμε!

 

Πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα οι μελέτες του Ε.Ο.Τ και του ΥΠΕΧΩΔΕ.

 

Οι Δήμοι Ελειού-Πρόννων και  Σάμης (θα λέγαμε και Ιθάκης) χρειάζεται, άμεσα, να προωθήσουν την σύνταξη μελετών  και την ένταξη των έργων είτε στο Leader( του οποίου αναμένουμε προκήρυξη), είτε σε οποιοδήποτε χρηματοδοτικό Πρόγραμμα κρίνουν πρόσφορο.

 

(Αυτό δεν σημαίνει «επ ουδενί» ότι οι υπόλοιποι Δήμοι πρέπει να επαναπαυτούν! Περισσότερα ωραία μονοπάτια σημαίνει πειστικότερη προβολή «της Κεφαλονιάς & Ιθάκης των πεζοπορικών διαδρομών»,σημαίνει εμπλουτισμός του «πακέτου», σημαίνει οικοτουρισμός, σημαίνει τουρισμός ποιότητας!)

 

 

 

 

 

ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ: ΤΡΕΙΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ

 

Tα Περιπατητικά μονοπάτια, λοιπόν, δεν στοιχίζουν πολύ. Θα μπορούσε, μάλλον άνετα, να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή τους κατευθείαν από τους Δήμους( π.χ. από τον «Θησέα»). Εν τούτοις, είναι μια υπόθεση που  εμφανίζει ιδιαιτερότητες. Το πρώτο που πρέπει να προσεχθεί είναι η επιλογή της διαδρομής. Ο επισκέπτης ενδιαφέρεται για μια διαδρομή με εναλλαγές, με σημεία θέας, με πολιτιστικά και αρχαιολογικά στοιχεία, με χλωρίδα που εντυπωσιάζει (και «ει δυνατόν») σπανίζει, με (ευχάριστες) εκπλήξεις…Όσο πιο ξεχωριστή είναι μια διαδρομή, τόσο το καλύτερο! Είναι αυτονόητο, βεβαίως, ότι ένας τόπος πρέπει να παρέχει μεγάλη ποικιλία περιπατητικών μονοπατιών, με διαφορετικό μήκος και βαθμό δυσκολίας. Το δεύτερο είναι ότι η επιλεγείσα διαδρομή πρέπει να μην είναι μέσα σε δασική έκταση, να μην διέρχεται από ιδιοκτησίες ιδιωτών( ή αν συμβαίνει κάτι τέτοιο να υπάρχει γραπτή συναίνεση εκ μέρους τους), να μην  προκαλεί την εμπλοκή της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.(Καλό είναι η επιλεχθείσα διαδρομή να ακολουθεί μια προϋπάρχουσα) Το τρίτο αφορά την συντήρηση και επίβλεψη του μονοπατιού, μετά την κατασκευή του. Όποια κι αν είναι αυτή η Αρχή επίβλεψης και συντήρησης πρέπει να φροντίσει να έχουν πεισθεί οι «πέριξ» και οι τέως χρήστες του μονοπατιού για τα οφέλη που θα προκύψουν για την τοπική κοινωνία από την ύπαρξη και λειτουργία του.

 

Στην πραγματικότητα, η δημιουργία υποδομών στο μονοπάτι δεν είναι μια υπόθεση ούτε ιδιαίτερα δύσκολη, ούτε δαπανηρή. Η αξία έγκειται ,κυρίως, στις ίδιες τις διαδρομές. Χρειάζεται, φυσικά, να υπάρχει το σημείο έναρξης με χάρτη και πληροφορίες, σημεία αναψυχής( φυσικά και τεχνητά), σημεία θέασης, Πινακίδες πληροφόρησης και ειδική σήμανση, καθώς και ένα πληροφοριακό φυλλάδιο.