Η ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΠΡΑΤΗΡΙΩΝ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ & ΙΘΑΚΗΣ Οταν γράφονταν αυτές οι γραμμές και όσον αφορά τις διαδικασίες είσπραξης της διαφοράς ανάμεσα στον ειδικό φόρο κατανάλωσης του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, το μόνο που γνωρίζαμε ήταν, ότι στις προθέσεις της Κυβέρνησης ήταν να «αναθέσει την δουλειά» στους πρατηριούχους και πάντως, μετά τις 15 Φεβρουαρίου. Το θέμα αυτό δεν θα μπορούσε, κατά συνέπεια, να μην συμπεριληφθεί στην «ατζέντα» των θεμάτων προς συζήτηση, παρά το ότι γνωρίζαμε ότι ήταν πιθανότατο να μην υπήρχε πλέον ζήτημα όταν κυκλοφορούσε το τεύχος Φεβρουαρίου. Το σπουδαιότερο, πάντως, από όσα συζητήσαμε με τον Πρόεδρο των πρατηριούχων κ. Κ. Γαλιατσάτο ήταν, φυσικά, το της ακρίβειας των καυσίμων! Είμαστε βέβαιοι, ότι θα σας εντυπωσιάσει το πόσο αυξήθηκε το καύσιμο μέσα σε ένα χρόνο και θα σας προβληματίσει η εκτίμηση του ότι θα ήταν δυνατόν, στην Κεφαλονιά, να μειωθεί για τον καταναλωτή η τιμή, περίπου δέκα λεπτά ανά λίτρο! Α. «ΑΚΡΙΒΗ ΜΑΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ !» Εξηγείστε μας, συνοπτικά, την διαδικασία από τη στιγμή που η βενζίνη ή το πετρέλαιο παράγεται στα διυλιστήρια, μέχρι τη στιγμή που καταλήγει σε κάποιο πρατήριο της Κεφαλονιάς! Οι παραγωγοί, ως γνωστόν, είναι μόνο δυο: Τα Ελληνικά Πετρέλαια και η MOTOR OIL! Προμηθεύουν τις Εταιρείες εμπορίας που υπάρχουν, με το ίδιο προϊόν, και αυτές, με τη σειρά τους, γεμίζουν τα βυτία τους -και τα καράβια τους- και τροφοδοτούν όλη την Ελλάδα. Κάθε Εταιρεία, βέβαια, προμηθεύει μόνο εκείνα τα πρατήρια που έχουν το δικό της σήμα. Υπάρχει διαφορά στις τιμές από Εταιρεία σε Εταιρεία, καθώς αυτές προμηθεύουν τα πρατήρια; Οχι σημαντική, κατά την γνώμη μου! Οι τιμές των διαφόρων Εταιρειών είναι παραπλήσιες, αλλά κανείς πρατηριούχος δεν γνωρίζει τις τιμές που προμηθεύονται οι συνάδελφοί του! Μπορεί να υπάρχει σημαντική διαφορά από πρατηριούχο σε πρατηριούχο, ακόμη κι ανάμεσα σε αυτούς που προμηθεύονται από την ίδια Εταιρεία και βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση! Ο λόγος γι’ αυτό; Αν μια Εταιρεία έχει επενδύσει σε ένα πρατήριο πουλάει ακριβότερα, τόσο ακριβότερα, όσο πιο πολλά έχει επενδύσει! Επειτα, εξαρτάται η τιμή πώλησης και από το πώς πληρώνει ο πρατηριούχος ή από το μέγεθος της παραγγελίας του! Να συμπληρώσω ότι το κέρδος του πρατηριούχου δεν υπερβαίνει το 6% (μεικτά). Το κέρδος μας αυτό, περιορίζεται και από εμάς τους ίδιους, καθώς προσπαθούμε να γίνουμε ανταγωνιστικότεροι πουλώντας φθηνότερα, εξαιτίας του ότι δεν πουλάμε πάντοτε «τοις μετρητοίς» και υπάρχουν και επισφάλειες! Γιατί, λοιπόν, είμαστε πάντοτε στην πεντάδα των ακριβότερων περιοχών της Ελλάδας όσον αφορά τα καύσιμα; Κατ’ αρχήν πιστεύω ότι κάποιοι προσπαθούν να δυσφημίσουν την Κεφαλονιά. Αναφέρονται συνέχεια σε μας και «κρύβουν» τους άλλους που είναι εξίσου ακριβοί ή και ακριβότεροι… Πιστεύετε στην θεωρία της συνωμοσίας; Το αν είμαστε ακριβοί ή όχι δεν έχει να κάνει, κυρίως, με την τιμολογιακή στρατηγική των Εταιρειών εμπορίας; Από τη στιγμή που δεν μπορεί ένας μεμονωμένος πρατηριούχος να προμηθευτεί κατευθείαν από το διυλιστήριο -αλλά χρειάζεται να είναι τουλάχιστον επτά (7) οι ενδιαφερόμενοι πρατηριούχοι για να προμηθευτούν απευθείας- τότε οι Εταιρείες διαμορφώνουν ανά Νομό μια συγκεκριμένη τιμολόγηση, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής. Οσον αφορά τον Νομό μας είναι τρομακτικό το κόστος μεταφοράς! Το βυτίο έρχεται από Αστακό κι επομένως πολλά βυτία επιβαρύνονται και με το Ρίο-Αντίρριο, το βράδυ αδειάζει το φορτίο του με υπερωριακή απασχόληση του οδηγού, διανυκτερεύει στην Κεφαλονιά και την επομένη επιστρέφει στην βάση του. Κατά συνέπεια, τα βυτίο και ο οδηγός χρειάζονται δυο μέρες για να κάνουν τη δουλειά τους! Υπάρχει, επιπλέον και το κόστος του χημικού που επιβεβαιώνει το free gas την ημέρα της αναχώρησης του οχήματος… Για να καταλάβετε καλύτερα: Κατά μέσον όρο το κάθε όχημα μεταφέρει 30.000-32000 λίτρα καύσιμου και το συνολικό κόστος είναι λίγο παραπάνω από τα 900 Ευρώ, από τα οποία περίπου τα μισά είναι ο ναύλος! Και γιατί να μην γίνεται πρωϊνό δρομολόγιο καυσίμων από την Κυλήνη στον Πόρο; Δεν θα περιοριζόταν έτσι το μεταφορικό κόστος; Συμφωνώ μαζί σας! Εχουμε θέσει το ερώτημα, αλλά δεν μας έχει απαντήσει κανείς! Προσωπικά, εκτιμώ, ότι αν συμβεί αυτό, ο Κεφαλονίτης καταναλωτής θα έχει κέρδος περίπου ένα 10λεπτο ανά λίτρο! Β.ΟΙ ΦΟΡΟΙ Τι σημαίνει πρακτικά, η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης σε βενζίνες και Πετρέλαια; Στην Κεφαλονιά, αυτή η αύξηση σε βενζίνες και πετρέλαιο κίνησης -και πάντως, από τις 5 Ιανουαρίου- είναι περίπου 10 δρχ. ανά λίτρο. Πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές των καυσίμων σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο; Πέρυσι, τέτοια εποχή, το πετρέλαιο είχε 65,70 $ το βαρέλι! Οι τιμές βενζίνης και πετρέλαιου αυξήθηκαν κατά 25-30% σε σχέση με πέρυσι! Υποθέτω ότι αυτή η σημαντικότατη αύξηση έχει επηρεάσει τις καταναλώσεις -ειδικά στο πετρέλαιο θέρμανσης! Οχι μόνο στο πετρέλαιο θέρμανσης! Η διαφορά είναι αισθητή και στα Ι.Χ.! Εχουν, παντελώς, σταματήσει οι άσκοπες μετακινήσεις! Γιατί, εσείς οι πρατηριούχοι δεν θέλετε να αγοράζετε το πετρέλαιο κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης στην ίδια τιμή, οι καταναλωτές να αγοράζουν το πετρέλαιο θέρμανσης με μειωμένη τιμή και να σας αποδίδει το Κράτος, μέσα σε λίγες μέρες, την διαφορά που προκύπτει εξαιτίας των διαφορετικών φόρων κατανάλωσης; Οταν εγώ θα αγοράζω το πετρέλαιο θέρμανσης με 1,5 Ευρώ και θα το πουλάω στον καταναλωτή 1 Ευρώ, αυτό το «μισό» Ευρώ πού θα το βρίσκω για να αγοράζω το πετρέλαιο; Αν υποτεθεί ότι η Εταιρεία εμπορίας αποφασίσει να με διευκολύνει δίνοντάς μου πίστωση χρόνου, θα αυξήσει την τιμή παράδοσης! Αν υποτεθεί, επίσης, ότι έχω κάποια χρήματα στην άκρη, γιατί να τα διαθέτω για την πολιτική των κυβερνήσεων και να μην τα αξιοποιώ για δικό μου όφελος; Εφόσον θέλει να ελέγξει η Πολιτεία τι γίνεται π.χ. με το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης στην Κεφαλονιά, δεν έχει παρά να κινητοποιήσει ελεγκτικούς μηχανισμούς: Τρεις φορές την εβδομάδα, έχουμε στην Κεφαλονιά δρομολόγιο καυσίμων και τα βυτία μπορούν να ελεγχθούν άνετα κατά τον απόπλου του καραβιού! Μέτρα για δημιουργία εντυπώσεων μπορούν να εξαγγελθούν πολλά, αλλά… Αν, λοιπόν, θέλουν να βάλουν τέλος στα «παιχνίδια» που γίνονται με το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης από κάποιους τελικούς καταναλωτές -και όχι, φυσικά, από πρατηριούχους- θα πρέπει να ελέγχουν συστηματικά πόσο πετρέλαιο θέρμανσης και πόσο κίνησης πηγαίνει από τα διυλιστήρια μέσω των βυτίων στους διάφορους προορισμούς! Εχω,πάντως, την εντύπωση ότι υπερβάλλετε! Τα ποσά που θα χρειαστεί να καταβάλλετε δεν φαίνεται να είναι τεράστια και έπειτα αυτό θα δημιουργήσει δυσκολία μόνο κατά την πρώτη περίοδο εφαρμογής του μέτρου, μέχρι να εισπράξετε από τις Εφορίες, μετά από 15-20 ημέρες, τα επιπλέον χρήματα που διαθέσατε! Εχετε την εντύπωση ότι τα πρατήρια είναι Τράπεζες και ότι έχουν τόσα κέρδη και διαθέσιμα Κεφάλαια για να μπορούν να χρηματοδοτούν την πολιτική των Κυβερνήσεων; Πολλοί συνάδελφοι, δουλεύουν μαζί με τις οικογένειές τους για ένα μεροκάματο και γι’ αυτούς τους ανθρώπους, το μέτρο που έχει εξαγγελθεί είναι θηλιά στον λαιμό τους! Θα πρέπει ή να σταματήσουν τελείως να διαθέτουν πετρέλαιο θέρμανσης -οπότε θα βγουν κερδισμένοι οι πιο εύρωστοι πρατηριούχοι από οικονομικής απόψεως- ή θα πάνε να δανειστούν! Για πολλούς, λοιπόν, τα ποσά είναι σημαντικά, έστω κι αν θα τους δημιουργήσουν δυσκολίες μόνο για κάποιες μέρες! Επειτα, αυτή η διαδικασία με τα παραστατικά και τις …επισκέψεις κάθε τόσο στην Εφορία δημιουργεί στους πρατηριούχους πρόσθετο κόστος, αφού θα τους υποχρεώσει ή να προσφύγουν στις υπηρεσίες των λογιστηρίων ή να επιβαρυνθούν οι ίδιοι ή οι υπάλληλοί τους που θα απασχοληθούν με επιπλέον εργασίες. Σας το ξαναλέω: Σε τι φταίνε τα πρατήρια και θέλουν να φορτώσουν αποκλειστικά σε αυτά όλα τα δυσάρεστα μιας πολιτικής πολύ αμφίβολης αποτελεσματικότητας; Ο επίλογος δικός σας! Το κέρδος των διυλιστηρίων από την όλη ιστορία είναι τεράστιο! Αν μειωθούν τα κέρδη τους -και έχουν μεγάλα περιθώρια γι’ αυτό- θα μειωθούν και οι τιμές των καυσίμων και θα ανακουφιστεί ο απλός καταναλωτής! . ΟΙ «ΤΡΕΙΣ ΚΡΙΚΟΙ ΤΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ» Η ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΠΡΑΤΗΡΙΩΝ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ & ΙΘΑΚΗΣ έχει 25 μέλη και δημιουργήθηκε το 2004. Το σύνολο των ιδιοκτητών στον Νομό μας είναι σήμερα 29. Σύμφωνα με το Καταστατικό της, από την εκλογική Γ. Σ. προκύπτει πενταμελές Δ.Σ. Πρόεδρος της Ενωσης είναι ο κ. Κ. Γαλιατσάτος. Ο κ. Β. Αναδιώτης είναι ο Αντιπρόεδρος, Γραμματέας είναι ο κ. Θ. Γαλιατσάτος, Ταμίας ο κ. Ν. Κοσμετάτος και μέλος ο κ. Φ. Μουρελάτος. Το 2004, είχε τεθεί σε ισχύ νομοσχέδιο στο οποίο καθοριζόταν στα πρατήρια -με εξαίρεση ορισμένες τουριστικές περιοχές-ωράριο λειτουργίας. Το θέμα προκάλεσε αναστάτωση στους ντόπιους πρατηριούχους οι οποίοι, κατά πλειοψηφία, τάχθηκαν κατά της ύπαρξης ωραρίου και αποφάσισαν να συσπειρωθούν και να αγωνιστούν πιο συντονισμένα, δημιουργώντας την Ενωση. (Το αποτέλεσμα ήταν θετικό, διότι ο νόμος τροποποιήθηκε και συμπεριλήφθηκε και η Κεφαλονιά στις τουριστικές περιοχές με αποτέλεσμα την απαλλαγή της από την υποχρέωση ωραρίου). Ο Σύλλογος, αυτά, τα χρόνια απασχολήθηκε, φυσικά, και με άλλα θέματα, όπως π.χ. μεταφορά καυσίμων ή τιμές. Το Δ.Σ. συνεδριάζει μια φορά τον μήνα ή το δίμηνο, τα μέλη επικοινωνούν μεταξύ τους και υπάρχουν τακτικές επαφές με την Ομοσπονδία (στης οποίας, άλλωστε, τη Γραμματεία μετέχει η κ. Γρουζή, η οποία είναι Κεφαλονίτισσα!). Πάγιο αίτημα της Ενωσης -το οποίο είναι, όμως, δυσκολότατο να πραγματοποιηθεί- είναι η ύπαρξη δεξαμενής καυσίμων στην Κεφαλονιά. Η δεξαμενή θα πρέπει -κατά τον κ. Γαλιατσάτο- να γίνει από τις επιχειρήσεις διύλισης (διυλιστήρια) και όχι από τις Εταιρείες εμπορίας, διότι αυτές θα προμηθεύουν με καύσιμα μόνο τα πρατήρια που έχουν τα δικά τους σήματα. (Υπάρχουν, πάντως, κάποιες δεξαμενές σε νησιά του Αιγαίου τα οποία έχουν δημιουργηθεί από Εταιρείες εμπορίας). Η ύπαρξη δεξαμενής -πάντα κατά τον κ. Γαλιατσάτο- θα μείωνε το μεταφορικό κόστος στο 1/5 του τωρινού! Τα πρατήρια στην Κεφαλονιά είναι 36 και είναι πολλά -σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ενωσης- με δεδομένο ότι στην Ζάκυνθο, η οποία έχει περισσότερο κόσμο, είναι μόλις 23! |