ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΝΕΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ/ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΑΓΑΘΩΝ! 

 

932921924927922913932913923927915927931

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΝΕΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ/ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΑΓΑΘΩΝ!

 

Τα υπουργεία Ανάπτυξης και Υγείας ανακοινώσανε στις 09/10/12 μια σημαντική παρέμβαση για την διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, την άρση εμποδίων στη λειτουργία των επιχειρήσεων, την τόνωση του ανταγωνισμού και την προστασία του καταναλωτή. Πρόκειται για τους νέους Κανόνες Διακίνησης / Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ) και τη νέα Υγειονομική Διάταξη που τίθενται σε ισχύ το συντομότερο. Τι πετυχαίνουν οι ΔΙΕΠΠΥ;  1. Νέες ρυθμίσεις για τον καταναλωτή που αναμένεται να συμβάλουν και στη μείωση τιμών μέσω της μείωσης κινδύνου παραπλάνησης:  • Στον τιμοκατάλογο των καταστημάτων εστίασης – αναψυχής, και στις πινακίδες βιομηχανικών προϊόντων σε καταστήματα, ο καταναλωτής δεν θα ενημερώνεται μόνο για την τελική τιμή, αλλά η τιμή πλέον αναλύεται σε καθαρή τιμή, ΦΠΑ & επιβαρύνσεις, τελική τιμή. • Στις υπηρεσίες που προϋποθέτουν εκτίμηση πριν παρασχεθούν (π.χ. συνεργείο αυτοκινήτων, υδραυλικός, ηλεκτρολόγος) ο καταναλωτής θα ενημερώνεται για την υπηρεσία εκτίμησης και την αξία της, ενώ απαιτείται η σύμφωνη γνώμη πριν ο πάροχος προχωρήσει στην κύρια παροχή. • Ελαττώνονται τα επιτρεπόμενα βάρη των υλικών συσκευασίας (χαρτί περιτυλίγματος κλπ) στα χύμα προϊόντα, ώστε ο καταναλωτής να μην αγοράζει ακριβά τη συσκευασία. Επίσης εξαιρείται το βάρος της βάσης τούρτας από την τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής. • Ορίζεται ρητά ότι στα καταστήματα εστίασης και αναψυχής, κανένα προϊόν (όπως π.χ. εμφιαλωμένο νερό, ψωμί) δεν προσφέρεται και χρεώνεται χωρίς προηγούμενη συναίνεση του καταναλωτή. • Λιανική πώληση καυσόξυλων κατ’ όγκο όπως στις περισσότερες άλλες χώρες (με το χωρικό κυβικό μέτρο). Εξάλειψη του φαινομένου παραπλάνησης του καταναλωτή λόγω μεγάλης περιεκτικότητας σε υγρασία. Διαφορετικές τιμές για κάθε τύπο καυσόξυλου. • Ορίζεται ρητά ότι στα καταστήματα εστίασης, ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει την τιμή και το βάρος του προϊόντος που θέλει να καταναλώσει όταν αυτό προσφέρεται με το κιλό (και τα ψάρια σε βρώσιμη μορφή). Ο καταστηματάρχης εξασφαλίζει με κάθε πρόσφορο μέσο την τήρηση αυτής της αρχής. • Προδιαγραφές για τη σήμανση στερεών βιοκαυσίμων (pellets, μπριγκέτες) για να ξέρει ο καταναλωτής τι αγοράζει, επειδή η ποιότητα καθορίζει την ενεργειακή απόδοση του προϊόντος και τη λειτουργία των καυστήρων. • Πιο αυστηρές οι απαιτήσεις (προσωπικό, τεχνική επάρκεια) για τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία για τη συντήρηση – ρύθμιση – σφράγιση των αντλιών καυσίμων, τα οποία σφραγίζουν / διασφαλίζουν τα σημεία ρύθμισης του όγκου. Τώρα και τα συνεργεία των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, που αναλαμβάνουν τα πρατήρια με εταιρικό σήμα, χρειάζεται να αξιολογηθούν και να εξουσιοδοτηθούν από τη Δ/νση Μετρολογίας. • Επιβάλλεται από τους κατασκευαστές / εισαγωγείς αντλιών να σφραγίζουν / διασφαλίζουν όλα τα λοιπά σημεία, πέρα από τα σημεία ρύθμισης του όγκου, τα οποία μπορεί να καταδολιευθούν με σκοπό να παρέχεται λιγότερο καύσιμο στον καταναλωτή. Διασφαλίζεται η όλη κατασκευή της αντλίας, έτσι ώστε να διατηρείται στην κατάσταση που είχε κατά την αρχική της κατασκευή, όπως αυτή εγκρίθηκε. • Η ευθύνη για τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας των αντλιών είναι από κοινού του πρατηριούχου και του εξουσιοδοτημένου συνεργείου που έχει αναλάβει τη συντήρηση / ρύθμιση / σφράγιση των αντλιών (είτε αυτό είναι ανεξάρτητο συνεργείο, ή ανήκει σε εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών) και του κατασκευαστή / εισαγωγέα. • Επιβάλλεται σε κάθε πρατήριο, με ευθύνη του πρατηριούχου να υπάρχει φάκελος για κάθε αντλία, με όλα εκείνα τα στοιχεία που χρειάζονται για να τεκμηριωθεί ότι η αντλία είναι νόμιμο όργανο μέτρησης και ότι δεν έχει τροποποιηθεί από την αρχική της κατασκευή. • Επιβάλλεται στους κατασκευαστές / εισαγωγείς αντλιών να καταθέτουν στη Δ/νση Μετρολογίας αντίγραφα με τις εγκρίσεις, τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης και τα τεχνικά σχέδια των αντλιών σε ηλεκτρονική μορφή, έτσι ώστε να έχουν πρόσβαση στο υλικό αυτό όλες οι υπηρεσίες ελέγχου στη χώρα, έτσι ώστε να είναι αποτελεσματικότερος ο έλεγχος που διεξάγουν.  2. Μείωση διοικητικού βάρους: • Μετά την κατάργηση της υποβολής τιμοκαταλόγων χονδρικής αλλά και απολογιστικών στοιχείων τιμών υπάγεται η διαδικασία κοστολόγησης στο πλαίσιο του Υπουργείου Οικονομικών και τις αρμοδιότητες της Υπηρεσίας Εποπτείας Αγοράς. • Αίρεται η αδικαιολόγητη υποχρέωση διαφόρων επιχειρήσεων (τυροκόμων, ελαιουργών, χονδρεμπόρων οσπρίων κλπ) δήλωσης των στοιχείων της επιχείρησης τους στην Περιφέρεια στην αρχή κάθε περιόδου και τήρησης ειδικού τύπου βιβλίου αποθήκης. • Η υποχρέωση γνωστοποίησης στοιχείων για εισαγόμενες από Τρίτες Χώρες πρώιμων πατατών για την ευρύτερη περιφέρεια της Πρωτεύουσας όταν τα τελωνεία γνωρίζουν πρωτογενώς τη διακίνηση νωπών προϊόντων. • Δυνατότητα στα πρατήρια υγρών καυσίμων που πωλούν και υγραέριο να αναρτούν την τιμή πώλησης του υγραερίου κίνησης στην ίδια πινακίδα με τις τιμές πώλησης των υγρών καυσίμων, ακόμα και αν το υγραέριο κίνησης προέρχεται από διαφορετική εταιρεία. • Το “Βιβλίο Διακίνησης Πετρελαίου” γνωστό και ως “Αγορανομικό”, παραστατικό υποχρεωτικό για τη διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης δεν είναι απαραίτητο πλέον να συμπληρώνεται όταν ο διακινητής του πετρελαίου θέρμανσης έχει ήδη εκδώσει Συγκεντρωτικό Δελτίο Αποστολής και δεν χρειάζεται πλέον θεώρηση από τη Νομαρχία ή την Αστυνομία. • Το “Βιβλίο Διακίνησης Καυσίμων” στα πρατήρια υγρών καυσίμων καταργήθηκε διότι ήταν πολύ επίπονη η καθημερινή ενημέρωσή του, αλλά και γιατί δεν ήταν δυνατόν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για τις ποσότητες υγρών καυσίμων που διακινούνται από τα πρατήρια, λόγω διαφοράς θερμοκρασιών. Η μη συμπλήρωσή του επέσυρε ποινικές κυρώσεις. Αντικαθίσταται από το σύστημα εισροών – εκροών. (Για τα πρατήρια LPG, τον έλεγχο των ποσοτήτων υγραερίου κίνησης τον κάνει το τελωνείο). 3. Άρση περιορισμών και αδικαιολόγητων υποχρεώσεων όπως:  • Η υποχρέωση κατασκευαστών και εξαγωγέων αγαθών (γενικά) να δηλώνουν σε Αστυνομική Αρχή τις ποσότητες που δεν εξήχθησαν, ενώ προορίζονταν για εξαγωγή (απαρχαιωμένη διάταξη – για λόγους επάρκειας αγαθών άλλης εποχής). • Η υποχρέωση αναγραφής ενδείξεων για αγαθά που πωλούνται επί πιστώσει (απαρχαιωμένη διάταξη – η αγορά δουλεύει με δόσεις π. Καρτών πολλά χρόνια) • Οι υποχρεώσεις αντιπροσώπων αυτοκινητοβιομηχανιών να πωλούν με συγκεκριμένους κανόνες για υποχρεωτικούς και προαιρετικούς εξοπλισμούς αυτοκινήτων (ανεφάρμοστη διάταξη στις μέρες μας). • Η υποχρέωση των εισαγωγέων ανταλλακτικών και εξαρτημάτων έως 14,67 € να διαθέτουν όλα τα ανταλλακτικά της τελευταίας δεκαετίας σε πρώτη ζήτηση για λόγους επάρκειας (ανάγκες άλλων εποχών) όταν υπάρχει σχετικό ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο. • Η υποχρέωση να τηρούνται ονομαστικές ποσότητες προσυσκευασιών ζυμαρικών και η απαγόρευση της χύμα πώλησης. • Η υποχρέωση εισαγωγέων να διαθέτουν τα νωπά αλιεύματα στην περιφέρεια Αττικής σε συγκεκριμένα σημεία διάθεσης. • Η υποχρέωση των αρτοποιών να έχουν αποθέματα αλεύρων, καύσιμης ύλης και αλατιού που να καλύπτουν τις ανάγκες τους βάσει ημερήσιας κατανάλωσης για 3 ημέρες στην περίοδο Ιουνίου- Σεπτεμβρίου και για μια εβδομάδα στην περίοδο Σεπτεμβρίου- Ιουνίου. • Η υποχρέωση των αρτοποιών να ψήνουν φαγητό και γλυκίσματα, και ειδικά για το νομό Αττικής, η υποχρέωση να λειτουργούν κλίβανοι κάθε τέταρτη Κυριακή αποκλειστικά για τη δραστηριότητα αυτή. • Ο περιορισμός των βιομηχανιών αυτούσιων σπορελαίων, να διαθέτουν το 30% του συνόλου της παραγωγής τους (απαρχαιωμένη διάταξη) και το υπόλοιπο 70% να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για πρώτη ύλη. • Αίρονται όλα τα προκαθορισμένα βάρη μεριδών φαγητών και φρούτων στην εστίαση καθώς και των ειδών ζαχαροπλαστικής. • Η υποχρέωση εξοχικών παραλιακών κέντρων να πωλούν ζύθο, αναψυκτικά, οίνο κ.λπ. χωρίς υποχρέωση του πελάτη να παραγγείλει φαγητό (απαρχαιωμένη διάταξη). • Οι γραφειοκρατικού τύπου υποχρεώσεις στις αγοραπωλησίες ζώντων ή σφαγμένων ζώων για έκδοση 5 αντιτύπων καρμπονιζέ τιμολογίων. • Η υποχρέωση λιανοπωλητών κρέατος να τηρούν ειδική πινακίδα 30 επί 40 εκατοστών (ανεφάρμοστο στην πράξη). Πλέον αναρτούν απλή πινακίδα. • Η υποχρέωση βιομηχανιών παραγωγής προϊόντων από ψίχα βερίκοκου να δηλώνουν στην Περιφέρεια τις ποσότητες πυρήνων βερίκοκου που παρήγαγαν και διέθεσαν και άλλα αναλυτικά στοιχεία των συναλλαγών τους καθώς και η υποχρέωση ανά τρίμηνο να δηλώνουν τις ποσότητες που αγόρασαν. • Προκαθορισμένοι όροι για τη διακίνηση πράσινων μπανανών και τον τρόπο ωρίμανσης τους αλλά και η υποχρέωση για υπεύθυνες δηλώσεις θεωρημένες από αστυνομικές υπηρεσίες. • Προκαθορισμένα βάρη ξυλοκιβωτίων για τη διακίνηση νωπών. • Η υποχρέωση εξαγωγέων πατατών να επιστρέφουν ποσότητες πατατών που απορρίφθηκαν από εκτιμητή κατά την παράδοση πατατών από παραγωγούς σε εξαγωγείς καθώς και η υποχρέωση παρουσίας εκτιμητή (απαρχαιωμένη διάταξη). • Ο καθορισμός εξόδων διαλογής και συσκευασιών νωπών (υπήρχε λόγος ύπαρξης κατά την εποχή της διατίμησης και μόνο). 4. Ασφάλεια δικαίου:  • Αίρονται αλληλεπικαλύψεις στον τομέα των επισημάνσεων όπως π.χ. στα προσυσκευασμένα και μη τρόφιμα, ζητήματα που ρυθμίζονται διεξοδικά από τον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών και την Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Ακολουθείται πλέον το μοντέλο της παραπομπής που είναι και ο σύγχρονος τρόπος νομοθέτησης για να μην υπάρχουν συγχύσεις που υποσκάπτουν την αίσθηση ασφάλειας δικαίου των επιχειρήσεων-καταναλωτών. • Καλύπτεται για πρώτη φορά και το ηλεκτρονικό εμπόριο με ένα εξειδικευμένο περιβάλλον προστασίας του καταναλωτή σε ότι αφορά τις ενδείξεις. • Δημιουργία ενός πολύ σημαντικού εργαλείου για τις επιχειρήσεις και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς μέσα από τη συγκέντρωση όλης της νομοθεσίας (γενικές και ειδικές διατάξεις) που διέπει τη σήμανση κάθε κατηγορίας μη εδώδιμων βιομηχανικών προϊόντων με άμεσο και εύσχημο τρόπο. • Αίρονται διατάξεις για την κατάταξη προϊόντων και υπηρεσιών σε διατιμημένα – ελεγχόμενου κέρδους που αν και δεν εφαρμόζονταν πλέον, δημιουργούσαν ερωτηματικά σε επιχειρήσεις. • Πάρα πολλά ειδικά ζητήματα δειγματοληψιών τροφίμων που ρυθμίζονταν στην Αγορανομική Διάταξη, καταργούνται καθώς αποτελούν αποκλειστικά ζητήματα του ΕΦΕΤ και το ΓΧΚ και δεν εφαρμόζονταν στην πράξη βάσει της Αγ. Διάταξης. • Καταργείται όλο το κεφάλαιο που ρύθμιζε ζητήματα φαρμάκων (διαμόρφωση τιμών, ποσοστά κέρδους, υποχρεώσεις φαρμακευτικών επιχειρήσεων) καθώς αυτά αποτελούν αποκλειστική αρμοδιότητα του Υπ. Υγείας και όσο υφίστανται στη νομοθεσία των Αγ. Διατάξεων δημιουργούσαν συγχύσεις.  5. Αίρονται απαγορεύσεις όπως:  • Ο περιορισμός της χύμα πώλησης ελαίων, στο στάδιο χονδρικής, που μέχρι πρότινος επιτρεπόταν μόνο σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις, αφού προηγουμένως έχουν λάβει σχετική άδεια από την Περιφέρεια. Πλέον η χύμα πώληση είναι επιτρεπτή αρκεί να γίνεται σε περιέκτες με συγκεκριμένες ενδείξεις – χωρίς άδεια. • Η απαγόρευση πώλησης νωπών οπωρολαχανικών επί προμηθεία από τους λιανοπωλητές για λογαριασμό των εμπόρων. Έτσι το κανάλι διανομής θα μπορεί να είναι πιο ελαστικό. Άλλωστε κάτι τέτοιο δεν απαγορεύεται από τον ΚΒΣ. • Η απαγόρευση χύμα πώλησης χυμών σε όλα τα στάδια εμπορίας (εκτός επιτόπιας κατανάλωσης) και η αντίστοιχη υποχρέωση για καθορισμένη συσκευασία 2 lt. Επίσης, η υποχρέωση τήρησης βιβλίου αδιάθετων χυμών. • Η απαγόρευση χύμα πώλησης τοματοπολτού και η υποχρέωση των βιομηχανιών τοματοπολτού να περιορίζουν την παραγωγή τοματοπολτού σε βενζινοδοχεία μέχρι το 30% της παραγωγής τους. • Η απαγόρευση της κατοχής σκόνης γάλακτος. Δεν εξυπηρετεί κάποιον ιδιαίτερο σκοπό, και σε κάθε περίπτωση οι προδιαγραφές των γαλακτοκομικών προϊόντων ρυθμίζονται διεξοδικά στον Κώδικα Τροφίμων και Ποτών. • Η απαγόρευση της πώλησης φύλλων καπνού από τις 22:00 το βράδυ μέχρι την ανατολή του Ηλίου.

(ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟΥΣ ΔΙΕΠΠΥ ΣΤΟ  «Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων» > «Υπουργείο Ανάπτυξης»)