ΔΥΣΚΟΛΟΙ ΚΑΙΡΟΙ ΓΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 

H Kantor– Σύμβουλοι Επιχειρήσεων μελετώντας τα δεδομένα του λιανεμπορίου στην Ελλάδα κατά το 2005 κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

 

1)Οι πολυεθνικές Εταιρείες και οι μεγάλες Ευρωπαϊκές αλυσίδες που έχουν εισχωρήσει τα τελευταία χρόνια στην ελληνική αγορά  έχουν προκαλέσει σημαντικά προβλήματα επιβίωσης όχι μόνο στις μικρές αλλά και στις σημαντικές ελληνικές Εταιρείες. Η είσοδός τους στην αγορά προκαλεί ένταση ανταγωνισμού-συμπίεση τιμών-συγκέντρωση των μεριδίων σε λίγα χέρια. Η «μάχη» δίνεται σε επίπεδο χαμηλών τιμών, εκπτώσεων, πιστωτικών διευκολύνσεων και ειδικών προσφορών. Τα περιθώρια αντίδρασης- ακόμη και σε σημαντικές ελληνικές Εταιρείες-για αναδιάρθρωση έχουν σημαντικά μειωθεί!

 

2)Οι μικρές, συνοικιακού χαρακτήρα επιχειρήσεις έχουν επιπλέον να αντιμετωπίσουν τα κινέζικα τα οποία λειτουργούν με ιδιαίτερα χαμηλές τιμές.  

 

3)Το 2005-αλλά και το 2006-ήταν μια δύσκολη χρονιά για το λιανεμπόριο και μάλιστα σε όλους τους κλάδους. Οι συνολικές πωλήσεις παρουσιάστηκαν μειωμένες κατά 12% και η κερδοφορία κατά 30%!

 

4)Ο καταναλωτής σήμερα εμφανίζεται με μειωμένο εισόδημα σε σχέση με αυτό που είχε πριν από 5 ή 10 χρόνια αλλά με αυξημένες απαιτήσεις. Προτιμά το φθηνό αλλά ποιοτικό και επώνυμο και τα καταστήματα με εκπτώσεις και πιστωτικές διευκολύνσεις. Απαιτεί, τέλος, από τα καταστήματα στα οποία ψωνίζει υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση, υγιεινή και καθαριότητα και δίνει σημασία στην γενικότερη εικόνα του καταστήματος.

 

5)Οι κλάδοι που, κυρίως, εμφανίζουν συγκέντρωση μεριδίων σε λίγους είναι των σουπερμάρκετ, των ηλεκτρικών και των ηλεκτρονικών ειδών. Στα ηλεκτρονικά το 91,64% ανήκει σε πέντε μεγάλες Εταιρείες! Αναμένεται να πραγματοποιηθούν συμμαχίες των μικρότερων επιχειρήσεων με τις μεγαλύτερες, επέκταση των μεγάλων ελλήνων λιανεμπόρων σε Βαλκάνια και Α. Ευρώπη και αύξηση των on line πωλήσεων. Στα ηλεκτρικά είδη το 79% των μεριδίων ανήκει σε πέντε επιχειρήσεις και η είσοδος των ξένων θα συνεχιστεί με έντονο ρυθμό. Το μέλλον των ελληνικών Εταιρειών δεν φαίνεται ευοίωνο, ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις προβλέπεται να προσχωρήσουν σε μεγάλους συνεταιριστικούς προμηθευτικούς οργανισμούς Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2010 θα μείνουν στην αγορά έχοντας πολύ μεγάλα μερίδια η κάθε μια 4-5 επιχειρήσεις. Στα σουπερμάρκετ αναμένεται να συνεχιστεί η επέκταση των αλυσσίδων discount ( Οι πέντε μεγαλύτερες επιχειρήσεις κατέχουν, εδώ, το 54,6%).Όσον αφορά τις ελληνικές επιχειρήσεις προβλέπεται η τάση για συγκεντροποίηση να γίνει ισχυρότερη αλλά αρκετές θα είναι και οι επιχειρήσεις που θα κατορθώσουν να διατηρήσουν την θέση τους.

 

Στον κλάδο ένδυσης-υπόδησης όπου οι πέντε μεγαλύτερες Εταιρείες κατέχουν μόλις το 26,65 % της αγοράς, αναμένεται να μεγαλώσει το χάσμα ανάμεσα στις μεγάλες και τις μικρές επιχειρήσεις .Τα μεγάλα εμπορικά πολυκαταστήματα, όπως και τα εκπτωτικά εμπορικά κέντρα φαίνεται να συγκεντρώνουν όλο και μεγαλύτερα μερίδια. Η στροφή των καταναλωτών στο φθηνό και επώνυμο αναμένεται να συνεχιστεί τα χρόνια που θα έρθουν όπως και η περαιτέρω επέκταση των «κινέζικων» οδηγώντας τους «μικρούς» του χώρου σε έναν έντονο αγώνα επιβίωσης.